torsdag 13 augusti 2009

Aj, aj aj, (sa hon nog)...


Vaktelägg...

Igår morse låg det bara ett ägg i ankhuset när jag släppte ut mina två pekinghonor och deras älskare. Det var tidigt på morgonen så på kvällen när jag tog in dem gick jag i ankhagen och letade efter ägg nummer två.


Där, alldeles nedanför trappsteget till den lilla stugan som husse byggt åt dem, låg det. Nedborrat i gräset, men vitt och fint och helt....och alldelels gigantiskt! Jag lyfte upp det varsamt och det var så stort!!!


Normalt sett ligger vikten på pekingäggen från mina honor på 90 gram. Som ett och ett halvt köpehönsägg....Men detta kolossala ägg väger 130 g!!


Stackars Thelma...eller Louise...vet inte vem av dem som borde ha ont där bak idag men det såg ut som att det var ett ägg som landat i gräset under svåra plågor.





Har fått ett vaktelägg en gång som vägde 27g mot normala 8g, och det var förskräckligt stort i förhållande till fågeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar