onsdag 21 januari 2009

Kycklingtjuven är identifierad

Efter att tre silkeskycklingar och en dvärgcochinkyckling mystiskt försvunnit, hittade jag sedan de spår jag inte ville hitta...två blå fötter, en bröstkorg, en vinge...Tårarna rann och jag blev såååå arg!!!

Kycklingtjuven är identifierad, han var brun, stor och snabb och svansen var äcklig!! Dessvärre är han bara häktad i sin frånvaro, för han smet!! Rätt förbi fötterna på mig och sambon då vi skulle kolla igenom all inredning i ankornas box. Därunderifrån, en gammal pall, kom han sättandes och vips in genom en springa i väggen som vi inte visste fanns. Men han visste....råttuslingen! En bräda spikades snabbt för springan och jag har köpt betonglagning eller liknande, för att spackla över.
Funderar på att investera i en burfälla. Ja, investera är rätt ord, då den kostar en halv förmögenhet i sammanhanget. 277 kr! Men jag är väldigt veksam till att jag kan fresta råttorna med något som är så delikat att de skulle kunna luras in i en burfälla istället för att sno ytterligare små fjäderprydda hönor. För hjärna har dem, otäckingarna! Jag har letat på nätet efter tips på råttbekämpning, och elektriska dosor verkar kunna vara något, om bara företagen kan garantera att det inte blir problem för hönor och kaniner och vaktlar med det ljud som dosorna avger, och som råttorna skyr. Har du något tips? Välkommen att dela med dig! Vi pratar inte små möss nu, utan råttor! Vars skitar är som olivkärnor! Inte risgryn...

4 kommentarer:

  1. Men urk! Möss går an, men RÅTTOR! Hu. Hoppas du får tag på äckelpäcklet. Bulldozer? K-pist? Tyvärr har jag nog inga vettiga tips.

    SvaraRadera
  2. Ja hua mig! Har inte heller nåt vettigt att komma med...hoppas du får hjälp med det snaraste!

    SvaraRadera
  3. menar du att råttor tar småhöns? SKRÄCK!!!!

    SvaraRadera
  4. Ja tyvärr tar dem småhöns! Vi slog ihjäl fyra stycken råttor igår! Ytterligare en liten höna var attackerad! Ja, det är så hemskt. Nu måste jag täta varenda liten springa. En mus behöver bara 6-7mm för att ta sig in och en råtta bara 20 mm. Ångest varje gång jag öppnar dörren till hönsen nu...är det några höns kvar? Vad ska jag få se? Det är så otäckt!Tips mottages tacksamt!

    SvaraRadera