söndag 17 januari 2010

Minkj@¤eln har varit här igen....morr

Två halva vaktlar till, mötte mitt norra öga då jag gick ut med maten till dem idag. Min vackra helvita vaktel som var så nyfiken had eblivit ett av offren. Quriosity killed the cat...the quale kanske. Suck. Ja men nu har jag blivit lovad att få låna en slagfälla för mink så nu ska det förhoppningsvis fångas mink, och sedan jä**ar ska jag göra ett utställningshalsband av den till Stina! Ja, minkhalsband kostar 600kr styck annars! Så något gott ska det väl föra med sig hoppas jag.

I övrigt känns det bara olustigt att hålla höns här nu då det är minkar i ån. Jag har inte fött upp mina pullor med kärlek och dyrt foder för att de ska halshuggas av minkar! Nä, då får det nästan vara känns det som. Men vi får se. Först ska jag testa fällan. I annat fall blir det snart utförsäljning på mina vackra höns...buhu....

Duvorna då hur går det för dem?

Jo, det har visat sig att tre av dem är hanar. Och det har också visat sig att de hellre idkar älskog med varandra än med Nettan, den viltfärgade honan som trots sitt celibatliv på korghandtaget(hon har fått korgen av alla tre!) har lagt sitt första ägg!!! Jo så nu får vi se om det är någon hane som är lite bisexuell i allafall och som kan ha befruktat hennes ägg. Det är i alla fall väldigt tyst i buren nu sedan ägget kom. Ett väldans liv innan kan jag säga då tre hanar skulle buga sig i ett kör och hoa, hoa och hoa. I övrigt är det inte mycket liv på duvorna, det är trevliga fåglar som skrattar emellanåt och som hoar lite då och då annars. Den som har en lever får se!Ett ägg i korgen!

2 kommentarer:

  1. Hallo vi känner med dig vi har varit vakna hela natten och suttit på pass, för till våran förvåning så hade råttor ätit sig igenom betong plattan i ett hörn och det räckte för att en mink skulle ta sig igenom och slakta 4 ankor och 14 höns av 50 djur därinne, vi var snabba städade undan och först då såg vi hålet!gillrade fällan och klockan 03:00 när vi gick ut i ångest igen så satt minken i fällan haha ,men ack ett sånt elakt odjur. den är död nu och vi ska spenderadagen med att gjuta igen hål hönshuset ....det är ju bara förfärligt


    vi har tagit in alla kaniner och vaktlar vågade inte chansa.
    usch sådan förtvivlan!speciellt när man kläckt fram de flesta med kärlek och fött dem med mat, för att de ska bli halshuggna?

    många kramar och tankartill dig //jenny med familj

    SvaraRadera
  2. Tack snälla ni, ja jag minns ju er skräckhistoria med mården också. Jag minns i februari i fjol med, då fyra av mina höns blev offer för råttor. Ja, det är ett elände men nu är fällan gillrad och jag ska hoppas hårt i natt så knogarna vitnar, att den rackarn sitter i fällan i morgonbitti!

    SvaraRadera