måndag 29 december 2008

hål i äggen och för snålt med tyg

Kläckaren surrar rogivande i min ateljé och imorgon är det dags för blåspättade dvärgcochinkycklingar att ta sig ut. Två har redan börjat! Det är hål på två ägg! Det är lika spännande varje gång. Förväntan är som på julafton, för 25 år sen...(fasen vad åren går!)
I hönshuset fick jag idag höra ett jämrande pip, som inte liknade något jag hört innan. En liten dvärgcochinkyckling satt och pep utdragna släpande pip...Så jag tog den med mig in i huset, gav den sockervatten och släppte in den till de gula dv.cochinkycklingarna. Hoppas den repar sig, för den såg inget vidare ut.
Mellandagsrean gjorde att till och med jag fick tummen ur, och åkte de fyra milen in till Tranås, för att se om Kappahl och Lindex hade några fynd åt mig. Jodå minnsann. På en ställning hängde lila manchesterbyxor i jeansmodell för 99kr! Kul med lite färg, tänkte jag, högg brallorna och gick in i provhytten. Men vad är detta? Jag segade och drog i tyget, men det räckte liksom inte till över röva..
Sjutton vad lite tyg de har i brallorna nu för tiden! tänkte jag och kavade av mig dem igen. Visa julskinkorna hade jag inte tänkt, så de åkte vackert ut på ställningen igen. En tanke fladdrade förbi, den åttonde januari förbättras oddsen för brallor av den typen, för då börjar jag viktväktarna igen!
Men lite annat fick följa med hem i allafall. Och gissa om jag kände mig som en gammal tant som gör nåt syndigt, när jag lät en silverglitter-eyeliner åka med i korgen! Haha, kommer jag ens att våga använda den på nyår? Ja, min ambition är den i allafall. Jag tycker att man ska glittra lite på nyår, och när man nu äntligen är bjuden på fest med sambon, så då ska det glittras!
Det glittrar ute nu. Fasen vad ruggigt kallt det är nu. -12 grader hade vi i morse, men det hade krypit ner ända till -18 på sina håll i Ydre kommun. Man gör några extra turer till kaninerna och vaktlarna nu om dagarna, för att byta det bottenfrusna vattenkopparna. Igår lade jag både en filt och en trasmatta över vaktelburarna och en trasmatta över morötterna i trälådan ute hos kaninerna.
Jag är en hönsmamma, jag vet det. Oroar mig ständigt för djuren då det blir för kallt, eller för varmt. Nåväl, 2008 närmar sig sitt slut. Hörde dock på radion idag att vi får en sekund extra i år. En skottsekund! Innan tolvslaget kommer sekundvisarna slå 58,59,60 innan 00! Annars stämmer det inte med jordsnurren! Intressant eller hur! Så förvalta den extra tiden väl nu alla goa! Tänk att få en hel sekund extra i livet! Inte dåligt. Go afton...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar