måndag 22 december 2008

Välkommet ägg!

Idag när jag skulle släppa ut ankorna, låg det där...det första ankägget! Det var som i fjol, när jag fann det första gåsägget två dagar före nyårsafton. Nu var det ankägg två dagar före julafton! Det var stort, så jag tror det är Thelma eller Louise, pekingankorna, som värpt. Känns ju naturligtvis roligt efter de bakslag jag haft med min ankor.
Bakslagen syftar jag på könsfördelningen närmast. Då jag skaffade min alöpankor var det fem stycken som kom hem till mig. Snart insåg jag att det var bara en hona. Sålde några hanar, skaffade två till. De visade sig också vara två hanar! men då fick jag en liten hona av min goda vän, en liten Trippelina! Så nu har jag i allafall två honor så länge.
Så köpte jag kejsarankorna. Fyra stycken som kom från Kungsbacka. En av dem var jätteliten, och utvecklade snart en defekt på ena vingen. Hon hette Angel när hon kom. Jag trodde länge att det var tre hanar och så lilla Angel. Så jag lät en hane säljas till Stockholm. Helt nyligen insåg jag att Angel, var en Angelito! Kryllen på stjärten satt där, som en fläskläpp!
Grattis!
Hade dock under hösten skaffat två pekinghonor att korsa in med alla kejsarhanarna och tur var ju det! De var inte purunga fick jag veta, men ägg har någon av dem i allfall levererat idag! Jag niger och tackar allra ödmjukast.
Igår svängde vi förbi min väninna i Boxholms djupa skogar. Där köpte vi fodermorötter till kaninerna. 64 härliga kilo morötter skall väl räcka ett tag till de fyra jättarna!En säck vete till hönsen blev det också! Jag niger och tackar en gång till! Efter att ha läst vad jag handlat på Granngården under 2008, så är jag nu väääääldigt tacksam att äntligen ha fått lite foderkontakter!
En hobby må få kosta, men inte vad som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar