torsdag 19 februari 2009

Bolag i förskingringen

Ett stort vitt kuvert från Östgöta Brandstodsbolag damp ner i brevlådan endera dagen. Igår kväll satte jag mig att sprätta upp det. Det var en översikt över min pensionsförsäkring som jag skaffade som egen företagare 1997 då jag drev mitt skomakeri i Östhammar. Översikt. Insikt snarare! Insikt om hur förskingringsbolaget ser till att jag får hamna på ättestupan som gammal.

På ett år har den sjunkit med över 30%. TRETTIO %!! En hel tredjedel är borta! Dessutom har de dragit avkastningsskatt. Jag har ju inte fått någon avkastning! Detta tycker jag är så upprörande. Hur kan de gambla så med folks pensioner? Vore ju bättre att köpa guld. Guldtackor. Vad kostar en sån?Här ska det till att se om sin ålders höst, för om fem år blir jag väl skyldig bolaget. Avkastningsskatt, för att det inte finns något kvar. Kastat. Avkastat. Aha....det är så det är, en slag sophämtningsavgift! Jag får betala för att de portionerar ut mina pensionspengar...Ja, då känner jag mig ju genast lugnare. Sådana avgifter måste man ju betala. Så inte det drabbar någon som måste ta hand om alla miljoners miljoner som skulleligga och skräpa annars. Avkastning. Hästar kastar av...Ja det är nog så dem menar. Avkastad från jordklotet, utför ättestupan. Det är det som de tar betalt för nu. För när det är dags så finns ju inget kvar! Ättestupeskatten.

2 kommentarer:

  1. Kunskap, fastigheter och guld (i nämnd ordning enl. lilla mig) är väl det enda hyfsat säkra investeringarna idag. Men kunskapen, är det enda ingen kan ta ifrån dig.

    Jag citerar Christina Lugn från ett debattprogram på 80-talet "Det eeenda lukratiiiiva idag, är att snickra likistor!"

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk om bolagen kunde investera i dessa element i stället, så hade vi kanske haft en uppåtgående kurva!Mina kunskaper är värdefulla för mig, men frågan är hur länge de håller mig från ättestupan;)!Likista skulle jag gärna vika ihop av wellpapp från IKEA. Det finns så många vackra svepdukar idag.För döden kan vi vara lika säkra på som pensionens brist på glans. Och jag tror han blir väkommen då han kommer om Östgöta Brandstodsbolag låts hållas!

    SvaraRadera