fredag 6 februari 2009

ällingavällinga vattenspruta

Sju stycken blev det! Sju ulliga gulliga plattfotade pekinganksällingar! Gissa om jag går här och skrockar som en annan höna, av stolthet! Mina första ankbebisar är det. I fjol fick jag nöjet att uppleva gässlingar och alla kycklingar till trots....ankor och gäss måste ha de sötaste djurungarna i världen! De har nu ett litet glasfat med låga kanter där det simmar finfinhackad sallad i vatten. Och det är kalas för små ankbebisar som kan mumsa själva. Så länge det plaskar så funkar det! För ankor och vatten hör ihop! Dem är verkligen i sitt rätta element när de stora fötterna får plaska omkring i vatten. Och näbbarna silar sallad genom lamellerna. Underbart, skrockar jag vidare!
Men killingar får också mitt hjärta att svälla som magen gör på julafton lagom till Kalle-Anka när 7 sorters varmrätt slunkit ner på en bädd av gröt och nötter och clementiner. Killingar är ju fantastiska, och en vacker dag (ja kära sambon jag kommer inte låta bli getter livet ut!) blir det get igen. Jag bara måste få uppleva killingar, och att handmjölka och att göra getost. Jag har nog varit en liten gumma på Kreta i ett tidigare liv som broderat vita dukar och som vallat getter i bergen på den gästfria ön i Medelhavet. Jo se det tror jag visst det! En liten knubbig gumma i svart, med rynkor efter att ha kisat mot solen i hela livet. En sån har jag nog varit. För på Kreta känner jag mig väldigt hemma, särskilt bland getter och bergen och vitbroderier!

Nu halkade jag ur spår från ällingarna men så blir det lätt nu för tiden med allt för många järn i elden, eller ägg i kläckar´n, hur man nu vill. För i kläckaren ligger ägg av kinesisk dvärgvaktel, spättad dvärgcochin, två Isbar, ett maranägg, ett från vit dv cochin, lohman, röda silkes, peking anka och löpanka! Tror ni jag kommer gå här och skrocka till jag spricker eller? Finns nog risk för det när det poppar i skalen här.
Jag är mitt inne i högsäsong för kläckning och vill försöka få fram lite till vår Hönsbytardag den 9 maj. För jag har haft väldigt mycket kostnader för djuren sista året, med dyrt foder, kläckare, Anticimex, förlust av djur till råttor o räv...så jag gör ett försök att berika världen med några nya individer! Och jag utlovar bilder på de små ällingarna så småningom, för vackra saker ska man dela med sig av!

1 kommentar: