onsdag 18 februari 2009

Småfä...


Vi håller på att bilda en förening. Ja, naturligtvis handlar det om höns, ankor och andra fjädrar i huvudsak men också...småfä....
Är inte ordet vackert? Jag "fick" det av en bekant igår och det har jag gått omkring och rullat på i munnen som en karamell. Det smakar gott! Och jag blir glad av det. Småfä.. ett gammalt norskt ord, ska det visst vara. Fähus, fäbodar, småfä...
Småfä är välkommet i vår förening! Då menas mindre djur såsom kaniner, getter etc. Såna djur som många hönsfantaster också har, fast man inte vet om det. Men nu ska vi ta reda på det. I vår förening.
Föreningen som vi ville skulle heta Sporren, men som vi upptäckte att Svenska RasfjäderfäFörbundets klubbtidning redan hette. Så det fick bli Grodden. Ja, plopp så föddes Grodden- föreningen för främjande av småfä och småbruk så har vi bakat in allt mellan himmel och jord nästan som vi ska kunna fördjupa oss i. Härligt att slippa begränsningar!

Några av oss mjölkar en get nu och gör ost, och andra vill lära sig. Någon annan kan göra en flöjt av ett gethorn, hur spännande är inte det? Det vill i alla fall jag titta närmare på. Sticka sockar vill jag kunna! Slakta kanin måste jag lära mig fast jag är inte så sugen...
Slakta en vaktel kan jag och det kan jag lära någon annan...Jag har en granne som är fashionabel på att göra ostkaka och det ska hon få lära oss andra...sådär är det i Grodden..vi ska samla kunskaper och sprida dem. Jag kan få fram söta ankällingar i min kläckare och hålla liv i dem vecka efter vecka och det kan jag dela med mig av! Kan faktiskt dela med mig av ankägg också..

Välkommen du också till Grodden, vi startar på fettisdagen, 24/2 kl 17.00 på Cafét i Österbymo. Nästa möte kanske vi är på en bio nära dig! Eller i någon annan mer passande lokal!
http://www.grodden.dinstudio.se/

2 kommentarer:

  1. Och av ett kalkonben och lite bixax blir det en liten flöjt att hänga i en snodd om halsen. ALLT (nästan) går att ta tillvara.

    SvaraRadera
  2. hm...du får nog ha flöjtskaparkurs! Låter väldigt roligt detta!

    SvaraRadera