lördag 11 april 2009

Det hettade till på påskmiddagen...

Ja så kom sambons dotter och blivande svärsonen för att äta påskmat. Vi skulle börja med "mormors ägghalvor" (vispad grädde, med lite riven lök i, samt kaviar. Spritsade på halvorna med en liten dillruska på toppen), sillbitar samt Jansson. Jag serverade styvdottern att dricka och sen skulle jag hälla upp åt "svärsonen". Då hör till saken att jag köpt påskfjädrar som jag aldrig satte i något påskris. Men jag tyckte att vinglasen gott kunde befjädras, så jag knöt den tunna ståltråden runt foten på glasen. Gula och oranga fjädrar. Inte så pjåkigt faktiskt! Men då svärsonen sträckte fram sitt glas, bar det sig inte bättre än att han höll det över det äggformade ljuset jag nyss tänt, och plötsligt brann det i fjädrarna!!!
Vi började skratta, samtidigt som svärsonen förtvivlat frågade vad han skulle göra! Vi skrattade ändå mer och jag sa att han kunde springa till diskbänken...han gjorde så och spolade vatten på pyntet.
Det luktade som av bränt hår i matsalen och vi skrattade lite till åt fadäsen. Svärsonen avpyntade sitt glas och satte sig till bords. Då skulle sambon ta sill....
Då brakade det lös igen...Jag hade lagt upp sillen i mormors gamla salladiär. Det är som en rund snurrbar träbricka på fot, med fem stycken glasskålar på. Sambon visste inte att de var lösa så han satte tummen över kanten på en för att få ett stadigt tag...och då vippade den rätt över hans tallrik medan alla de andra fyra skålarna gled ner på bordet...Vi skrattade hysteriskt åt denna "sillsallad" som blandades på duken....Äggkoppen med ett urblåst äggskal, fyllt med vatten och tussilago vällte ut, och vattnet strilade ner på golvet....Ja käre tid...
Vi röjde upp lite hastigt så gott det gick, skrattade ändå mer, blåste ut ljuset för säkerhets skull och sen åt vi. Den ugnsstekta laxen gick bra att servera och äta, det hände inget mer sen...Och kaffet avnjöt vi på terassen vid de nyuttagna trädgårdsmöblerna från förrådet. Vårväder som heter duga idag! Kaninungarna fick sitta i en trekantsbur bredvid oss och smaka färskt gräs för första gången! Ja, det blev allt en påskafton att minnas....

2 kommentarer:

  1. Låter som att ni hade en trevlig påskafton trots allt.

    Idag blir det fisk och skaldjurssoppa och marängsuisse hos oss! Igår var det påskbord hos mamma.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad trevligt ni verkar haft det. Det var tur att inte hela bordet brann upp. Ha en jätte fin dag. Kram Aydan

    SvaraRadera