onsdag 8 april 2009

Sorg i kaninhuset idag

För fem veckor sedan födde min Belgiska Jättehona Sally tre underbara ungar. Hon har varit den bästa av mammor och uppfostrat dem lugnt och fint till små självständiga kaniner. Och det var ju tur att Sally var så klok, för i dag låg Sally högst oväntat död i buren med ungarna hoppandes på och omkring henne. Stackars Sally...
Efter att ha tittat dels på henne och sen på buren så har jag bara en teori om vad som hänt. Det fanns blod på utsidan av buren, som om någon predator hade gjort sig illa i sina försök att ta sig in i buren. Sally däremot hade inga märken, bara skum i nosen. Jag tror hon blev stressad av förövaren för sina ungars skull och att hjärtat inte orkade med. Kaniner kan ju vara känsliga för sånt.
Jag hoppas och tror att ungarna klarar sig ändå, för de äter mat och vatten och har fått fina pälsar. Så en av ungarna som skulle till Vikbolandet, fick flytta redan idag eftersom den då har större chans. De två syskonen som är kvar lär behöva varandra nu, tills de får nya hem om tre veckor. Skulle det vara två honor så är en otingad, men är det två hanar så är de tingade båda två. Time will tell...Tack Sally för allt du gav, du var en mycket fin kanin med fina egenskaper!

3 kommentarer:

  1. Alltid ledsamt. Smyg in lite havregryn i dieten.

    SvaraRadera
  2. Stackars......... *suckar*

    Hoppas ungarna klarar sig! Och jag hoppas att du snart får tag i en ny Belgisk Jätte med fin viltfärg!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Herregud så sorgligt!
    Ledsen för din skull, kära vän!
    Kram

    SvaraRadera