måndag 27 april 2009

Fint i hönsgården


Eftersom det ser lite annorlunda ut här på djurfronten än när jag flyttade hit, så gör också hönsgården det. När jag kom hit till Grindsbo hade jag tre höns. Det har sambon påpekat ofta sista tiden. Tre höns är en väldig skillnad på det jag har idag, menar han. Mmmm....lite skillnad är det...några till har det blivit...

När så solen bjöd på sig själv till det yttersta under helgen passade jag på att köpa jord( tack kära sambon för att du hängde med och bar!) och när jag kom hem, blev det att dela av ena hönsgården på hälften. Där spred jag sen ut åtta säckar plantjord och strödde sen ut frön av betesvallstyp och vattnade. Gulliver, Lisbeth, Isabella, Kotten och dubbelgulorna var fundersamma på vad jag pysslade med, men höll sig snällt på rätt sida avspärrningen. Jag hade även köpt örter som jag tänkte jag skulle ha i krukor i hönsgården. Och då jag planterat Oregano Hot Spicy i en stor kruka kom Isabella och nappade blad i frenesi! Jaha, vad tänkte jag på? Klart dem äter upp örterna, ärthjärna! Så det var till att bära ut krukorna och ställa dem framför trappen till boningshuset istället. Men inne i hönsgården lämnade jag tre åt sitt öde ändå, i en kruka på hög piedistal och hoppas de inte flyger upp och sätter sig där och avnjuter en kryddig måltid! Jag körde ner frön av slingerkrasse i jorden också och tänker mig några trevliga revor som slingrar sig ner och blommar vackert i gult o orange. De fick även en stor terracottaampel med krasse, så det växer neråt. Tror att överlevnaden på blommorna är större då.

Nu ska vi bara ha tålamod att vänta till här blir grönt ordentligt innan de får in o sprätta på den nya jorden!
Ramone, min Belgiska Jättehane fick smaka gräs och vara ute i en bur i väntan på rasthagen som ännu inte är färdigbyggd. Han tyckte det var jättemysigt trots att buren är i minsta laget för denna stadiga karlakarlskanin! Han grävde och åt och njöt av dagen!

1 kommentar: