onsdag 30 december 2009

Greta har blivit av med stygnen

Idag var vi till veterinären igen. Lilla kaninen Greta blev sydd i ögat dagen före julafton. Blinkhinnan syddes då upp för att skydda ögat, då hon efter en infektion ådragit sig spasmer som gjorde att ögonlocket börjat rulla inåt, vilket skavde på hornhinnan så att hon fått ett sår på den.
Jag har på denna resa lärt mig att kaniner kan få ögonfransar på fel ställe, vilket aldrig läker av sig själv utan måste brännas hårsäckar, eller plockas resten av kaninens liv(nu var detta inte problemet för Greta, men jag trodde det ett tag.)
Jag har också lärt mig att kaniner kan drabbas av att ögonlocken rullar in sig. Det kan vara medfött och då är det också genetiskt. Detta var inte heller fallet för Greta.
Hon fick en ögoninfektion som trots veterinärbesök och behandling, gick för långt och blev kronisk och så besvärlig att ögonlocket började rulla in sig som ett led av det utdragna besväret hon hade. Men denna veterinär, ny för mig, tog sig an Greta på sitt föredömliga vis så verkar det nu ha gått riktigt bra!
Nu ser ögat ut som det ska, såret på hornhinnan har läkt, men linsen är fortfarande grumlig och hon har fortfarande var i ögat men det går åt rätt håll nu. Nya droppar fick hon då hon syddes, och det ska jag fortsätta med i tre dagar till. Sedan ska jag prova att bara spola ögat. För jag har också lärt att antibiotika kan reta. Antibiotika ska man inte använda för länge.
Greta är en mycket snäll Belgisk Jättekanin, som hela vägen har varit fantastiskt samarbetsvillig trots sina besvär. För vem gillar att ha skräp i ögat? Och att ha någon som spolar och sätter dit salva eller droppar tre ggr per dag? Ja, lilla Greta gör inget motstånd, hon samarbetar på bästa sätt och visar aldrig irritation eller ilska när man behandlar hennes öga. Aldrig. Inte ens då veterinären skulle ta bort hennes stygn, behövdes narkos eller lugnande. Greta satt helt still och väntade tills det var färdigt!
Ja, nu hoppas jag att Greta ska slippa varbildningen framöver och att ögat blir som vanligt igen, så hon kan få leva ett rikt kaninliv och bli mamma till en massa fina bebisar framöver. Tack alla ni för ert stöd och uppbackning om Greta. Det känns så skönt att ha följt sitt hjärta och låtit henne få en chans till livet. Ett stort tack till Sven Ödman på Djurdoktorn i Linköping www.djurdoktorn.se en mycket seriös klinik med fantastisk personal till låga priser!
Imorgon vänds ett nytt blad i vår bok....då kommer valpen!
Gott nytt år alla!/Anna-Karin

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad härligt att det gick bra med Greta. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År. Spännande med valpen..
    Kram Aydan

    SvaraRadera