onsdag 4 mars 2009

Snabbtripp till Afrika

Igår skulle det vara dags för tuppslakt. Jag och goda granne E skulle höras på eftermiddagen. Jag fick besök av en gammal arbetskamrat och som vanligt bubblade vi och pratade en hel massa. Vi tittade på djuren och när vi var inne hos kaninerna så såg jag att det låg en massa pälstussar i kaninen Sallys kattlåda. (Den som hon använder som kanintoalett). Jag hade ju givit upp om att hon var dräktig och hade planerat att sätta ihop henne igen med Ramone, den vackra chinchillafärgade hanen av Belgisk Jätte kanin. Bara tupparna var borta så skulle de få stor plats att rumla runt på och idka älskog inne i den boden. Men tussarna fick mig att fundera lite extra, och jag öppnade luckan till lådan där jag hade tänkt att hon skulle föda sina ungar. Och vilken höööög av päls det låg där! Jättemassa grått fluffigt ludd och jag lät min hand glida ner i fluffet och där kände jag en unge! Och en till och en till! Sen tordes jag inte störa mer...men tre var det ialla fall och stora tyckte jag. De täckte hela min hand från fingertopp till handlov. Mina första kaninungar, snacka om att jag blev glad! Så glad att jag helt lyckades förtränga tuppslakten, tills klockan var nästan tre och jag masade mig in till granne E. Men det var försent då. Det var ju snart dags att börja med maten. Så vi fastnade vid hennes kamera istället. Hennes nya fina digitalkamera med stor display. Där fick jag mig en resa till Kenya och invigningen av ett flickhem, för Kenyanska unga flickor som skulle undkomma könsstympning och tvångsgifte. Jag fick se apor och vackra växter och till och med några ankor, blandat med vackra kläder, pärlbroderier och enkla plåtskjul. Inte dåligt att man kunde hamna i Afrika bara sådär! Så tupparna ska vi ta idag. Nu snart. På förmiddagen....suckar....Ingen återvändo nu liksom....

2 kommentarer:

  1. Du kan få låna min motorsåg till tuppslakten ;)...brrrum, tjopp,tjopp...klart! *ASG*

    SvaraRadera
  2. Låna inga verktyg av Mimmi, de är livsfarliga! Jag vill också ha en snabbtripp till Afrika, eller en lång sådan helst. Härligt!

    SvaraRadera